Тисячі геніїв живуть та вмирають
невідомими – або не пізнаними іншими,
або не пізнаними самими собою.
Марк Твен
Найбільших успіхів у будь-якій сфері діяльності досягають держави, які мають високий інтелектуальний та творчий потенціал нації. Відомо також, що майбутнє людської цивілізації залежить від реалізації обдарованості людей. Саме тому одним з основних завдань системи національної освіти суверенної України є формування творчо активної, всебічно розвиненої Особистості.
04 грудня 2014 року на базі Дубровицького методичного кабінету відбувся семінар-практикум для вчителів, які координують роботу з обдарованими дітьми на тему «Обдаровані діти: виявлення, навчання, розвиток».
У ході семінару-практикуму були розглянуті такі питання:
• Соціально-психологічні проблеми дитячої обдарованості;
• своєчасно виявлення та підтримка обдаровоної Особистості – шлях до її самореалізації та саморозвитку;
• школа лідерів, як важливий аспект розвитку обдарованої дитини;
• роль позакласної роботи у розвитку творчих здібностей дітей.
У ході засідання своїм досвідом роботи поділились вчителі та учні Дубровицької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1.
Практичним психологом докладно висвітлено основні види діяльності у роботі з обдарованими дітьми, а саме: (діагностика – психологічне обстеження учнів, корекція та розвиток, реабілітація, профілактика, проектування змісту і напрямів індивідуального розвитку вихованців).
Заступником з виховної роботи висвітлено цілі та завдання роботи з обдарованими учнями. Незабутнє враження у колег залишив перегляд уривку з «Лісової пісні», у виконанні вихованців драматичного гуртка Дубровицької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1.
Проведено фрагмент тренінгового заняття з ізотерапії «Пізнання внутрішнього світу обдарованої дитини».
Завдання педагога – створити таке поле добра й любові, щоб кожна дитина довірливо ставилася до вчителя. Лише за таких умов відбудеться реалізація природних нахилів і здібностей учнів. Дар розкривати чарівну квітку обдарованості школяра дається не кожному, а лише тому, хто справді любить дітей і вміє прокласти стежку до їхнього розуму та серця.
Рекомендації педагогам у роботі з обдарованими дітьми
1. Учитель не повинен повсякчас розхвалювати кращого учня, не слід виділяти обдаровану дитину за індивідуальні успіхи, краще заохотити спільні заняття з іншими дітьми.
2. Учителеві не варто приділяти багато уваги навчанню з елементами змагання. Обдарована дитина буде частіше від інших переможцем, що може викликати неприязнь до неї.
3. Учитель не повинен робити з обдарованої дитини „вундеркінда”. Недоречне випинання винятковості породжує найчастіше роздратованість, ревнощі друзів, однокласників. Інша крайність – зловмисне природне приниження унікальних здібностей і навіть сарказм з боку вчителя звичайно недопустимі.
4. Учителеві слід пам’ятати, що в більшості випадків обдаровані діти погано сприймають суворо регламентовані заняття, що повторюються.
Якості, якими має володіти учитель для роботи з обдарованими дітьми:
1. Бути доброзичливим і чуйним.
2. Розбиратися в особливостях психології обдарованих дітей, відчувати їхні потреби та інтереси.
3. Мати високий рівень інтелектуального розвитку.
4. Мати широке коло інтересів.
5. Бути готовим до виконання різноманітних обов’язків, пов’язаних з навчанням обдарованої дитини.
6. Мати педагогічну і спеціальну освіту.
7. Мати живий та активний характер.
8. Володіти почуттям гумору.
9. Виявляти гнучкість, бути готовим до перегляду своїх поглядів і до постійного самовдосконалення.
10. Мати творчий, можливо, нетрадиційний особистий світогляд.
11. Бути цілеспрямованим і наполегливим.
12. Володіти емоційною стабільністю.
13. Уміти переконувати.
14. Мати схильність до самоаналізу.
М І Ф И,
що «сприяють» виникненню синдрому професійного вигорання у педагогів:
(за Гербертом Ґрінберґом)
МІФ ПРО СПОКІЙ – вчитель у будь-якій ситуації повинен поводитися спокійно, врівноважено.
МІФ ПРО СТРИМАНІСТЬ – вчитель завжди повинен бути стриманим, тримати дистанцію.
МІФ ПРО ЛЮБОВ ДО ВСІХ УЧНІВ – вчитель повинен виявляти однаково рівне (позитивне) ставлення до всіх учнів у класі.
МІФ ПРО НЕОБХІДНІСТЬ ПРИХОВУВАТИ ПОЧУТТЯ – учитель повинен приховувати свої істинні почуття від учнів та колег.
|