Формуємо риторичну особистість
17 березня 2014 року на базі районного методичного кабінету відбулася творча зустріч учителів-словесників Дубровицького району із переможцем обласного, лауреатом Всеукраїнського конкурсу ’’Вчитель року -2012’’ , вчителем української мови і літератури Рівненської гімназії ’’Гармонія’’ Якобчук Іриною Іванівною. Основна ідея досвіду Ірини Іванівни ’’Формування риторичної компетентності учнів у контексті мовно-літературної освіти’’ в тому, щоб закласти основи для формування риторичної особистості з ефективним мисленням, якісним мовленням, оптимальним спілкуванням - вагомими складниками загальнокультурного рівня сучасної інтелігентної людини. Формування риторичної компетентності розглядається як технологія з чітко визначеними метою і завданнями, етапами діяльності, доцільними методами, формами і прийомами впровадження, серед яких варто виокремити драмогерменевтику і власне риторику. В цьому і полягає інноваційна практична значущість досвіду. Майстер-клас, проведений учителем, переконав усіх присутніх, що володіти риторичною компетентністю є для вчителя- словесника першочерговою потребою. Особливо цікавими були проведені з учасниками прийоми навчання та завдання, які вчителі можуть використовувати на уроках української мови та літератури для формування риторичних умінь та навичок.
Прийом 1: «орфоепічне бістро». Використовую на етапі виконання поставлених завдань на початку уроку мови як орфоепічну розминку. Отже, запрошую всіх присутніх до "орфоепічного бістро". Як відомо, орфоепія – розділ науки про мову, що вивчає правила вимови та наголошування слів, а бістро - невеличкий ресторан-кав’ярня із затишною атмосферою та недорогими стравами. Поєднаємо ці поняття і приймаємо ваші замовлення. Завдання: на окремі аркуші випишіть із меню ті страви, у яких, на вашу думку, слова наголошено правильно (учасникам пропонуються картки-меню зі словами, в яких уже стоять наголоси). Зразок картки: 1. Риба, запечена у фользі. 2. Картопля "З українського чорнозему". 3. Курятина з чорносливом. 4. Напій фірмовий. 5. Йогурт малиновий. (Правильність наголошування перевіряємо за допомогою відеосюжету, частково – за словником). Прийом допомагає запам’ятати акцентуаційні норми, дотримання яких є невід’ємною умовою риторичної культури особистості, а форма соціогри сприяє кращому засвоєнню матеріалу.
Прийом 2: "театр правильної вимови". Використовую під час вивчення тем з орфоепії, а також на початковому етапі уроків виразного читання. У переглянутому відеосюжеті диктор Анатолій Васянович має гарний тембр голосу, виразну інтонацію, проте шиплячі перед голосними вимовляє м’яко. У "театрі правильної вимови" ми боротимемося з фонетичним суржиком. Завдання: зачитати слова, які з'являються на моніторі, дотримуючись норм вимови (кожен учасник читає одне слово). УЧЕНЬ – ЧИТАЧ – ЧИЩЕНИЙ – КРИЧАТЬ – ЧУЄШ - ЩОСЬ Прийом 3: "з одного боку - з іншого боку" ("добре–погано"). Сучасні учні, як свідчать виконані ними творчі завдання (власні висловлювання) під час ЗНО, а також урочна практика, відчувають значні труднощі, коли потрібно довести або спростувати думку. Ефективним у цьому плані є прийом "добре – погано", який сприяє формуванню та розвитку навичок аргументації протилежних за змістом тез. Практикую його систематично, адже чи не на кожному уроці учням доводиться висловлювати власні думки, відстоювати їх чи спростовувати міркування однокласників. Завдання: доберіть один аргумент до твердження за схемою:
Добре…
Погано…
|
мати друзів
|
тому що…
|
подорожувати світом
|
жити у власному будинку
|
коли в батьків є автомобіль
|
(Учасники обирають відповідне твердження і аргументують його).
Прийом 4:"потрібний пазл" допомагає розвивати логічне мислення, яке є невід’ємною частиною риторичної компетентності. Пропоную учням відновити у висловлюванні відомого оратора пропущене слово, наприклад: "Софокл визнавав, що багато величного є на землі, але немає нічого більш великого, ніж… ( людина)". Завдання: у висловлюваннях, що на моніторі, допишіть пропущені слова. 1. Конфуцій сказав, що … ( любов) – початок і кінець нашого існування. 2. Спіноза зазначав, що … (розуміння) - початок згоди. 3. Цицерон зауважував, що витонченість і краса не можуть бути відокремленими від …(здоров’я). Постійне використання афоризмів збагачує «скарбничку риторичної мудрості». Прийом 5: «віртуальний помічник». Психологи виявили два найбільші «страхи» людини – це страх смерті і страх публічного виступу. Наші учні з місця відповідають більш упевнено, аніж тоді, коли опиняються перед публікою. Як подолати страх публічного виступу? Із багатьох риторичних прийомів пропоную наступний: на фігурці чоловічка написати власне ім’я, виходячи до публіки, розпочинати міні-промову словами: "Жила-була людина, яка дуже мені імпонує. Вона найкраще в житті робила…" Вправу можна використовувати на мотиваційному етапі для з’ясування емоційної готовності учнів, додаючи до формули варіанти "мріяла", "любила" тощо, або ж на етапі рефлексії. Спілкування пройшло у теплій і дружній атмосфері.
|